Regelmatig worden we opgebeld met de vraag dat de app niet (meer) werkt en wat nu te doen. Ten eerste moet je weten hoe je camerasysteem werkt. Iedere beveiligingscamerasysteem werkt doorgaans met een eigen app. Je kunt niet zomaar elke app gebruiken in de regel. Soms lukt dat nog wel voor camera’s met een recorder kan dat niet, in dat geval kun je niet beelden terug kijken.
Het hele systeem moet ook online zijn om te werken. In de regel is het niet genoeg dat ‘wifi’ werkt. Het camerasysteem moet op je telefoon draaien met of zonder wifi. Een app maakt vaak contact met de server van de fabriek om te werken dus er moet werkelijk een internet verbinding zijn. Om beveiligingscamerasysteem online te laten draaien moet het aan de volgende criteria voldoen:
- Er moet internet zijn, ofwel je moet internet pagina’s kunnen bezoeken,
- De bekabeling van de camera’s en recorder naar je router moet goed contact maken,
- De recorder moet dezelfde netwerk instellingen hebben als de router waar internet op binnen komt.
- Er mag geen ip conflict zijn.
- Alle apparaten moeten aan staan.
Internet.
Klanten zeggen vaak dat ze wifi hebben, dat betekent niet dat er internet is. Het betekent alleen dat er verbinding is van een wifi apparaat naar je smartphone. Het wil niet zeggen dat dat apparaat of de router ook in verbinding staat met internet. Zorg er voor dat je zeker weet dat dat klopt
Bekabeling
De recorder moet in verbinding staan met je router waar je internet op binnen komt. Het kan zijn dat die direct zijn aangesloten op de router maar het kan ook zijn dat ze via een switch of ander apparaat staan aangesloten. Hoe dat ook is, u moet zich er van vergewissen dat al die verbindingen in orde zijn. Vervang desnoods kabels en kijk of nergens vocht in zit, corrosie of viezigheid. Normaliter bij elke utp aansluiting op een apparaat horen lampjes (vlot) te knipperen, kijk of dat het geval is.
Netwerkinstellingen
De recorder moet dezelfde netwerkinstellingen hebben als de router waarop het internet binnen komt. Als dat niet niet het geval is is er geen communicatie mogelijk. Ga bij de recorder naar de netwerkinstellingen en kijk of deze in de range staan. Wat de range is van die router staat er vaak op of kun je opvragen bij de internet provider. Bij KPN is het normaliter 192.168.2.254 en bij Ziggo is het 192.178.1.1
Als je op de recorder bij de netwerkinstellingen de recorder DHCP aan vinkt komt deze automatisch in de juiste range (als er geen ip conflict is). Herstart de recorder voor de zekerheid en controleer de gateway.
Dat komt meestal voor wanneer er 2 routers in het netwerk staan. 2 routers in het netwerk is altijd een slechte zaak, het is een hele slechte manier van het uitbreiden van je wifi. Als je dat wilt moet je dat nooit met een router doen maar met een wifi extender, mesh of wat dan ook. Iets wat maar 1 taak heeft, het versterken van wifi. Als je het doet met een router heb je 2 netwerken en proberen 2 apparaten controle te krijgen over het netwerk. Het kan zijn dat de wifi op je telefoon prima is maar met IP beveiligingscamera’s is dit funest. Als je een 2e router hebt zorg dat beide dezelfde netwerkinstellingen krijgen en er maar 1 apparaat is die ip adressen uit deelt. Je kunt ook alles opnieuw installeren en de router waarop het internet NIET op binnen komt van de stroom af halen.
Alle apparaten moeten aan staan.
Dat een voeding stuk gaat, zeker bij een recorder komt regelmatig voor. Het kan ook dat een apparaat een beetje verschoven is dat de stekker er uit is. Kijk dus alle aangesloten apparaten na dat die aan staan.
De app draait alleen op wifi
Het kan ook zijn dat de app draait op wifi en niet wanneer u buiten de deur bent of op 4G het dan niet draait. Dan heeft u de camera op ip adres toegevoegd en niet op serienummer of cloud adres.