De app van het bewakingscamerasysteem werkt niet meer, wat nu?

Tegenwoordig is het normaal dat je een camerasysteem kunt volgen middels een app. Het komt echter voor dat de app niet goed werkt of helemaal niet goed werkt, hoe kan dat en wat kun je er aan doen?

De app heeft het nooit gedaan en doet niks

Om een bewakingscamerasysteem te volgen moet deze allereerst aangesloten zijn op het netwerk die in contact staat met het internet. De meeste mensen denken onterecht dat wanneer de download snelheid van een camerasysteem goed is dat dat automatisch garant staat voor een goede werking van het beveiligingscamera systeem, dat is echter niet zo. Het camerasysteem werkt op het lokale netwerk en de snelheid hiervan wordt bepaald door de switches (die onder andere in de router zitten). Een moderne is een gigabit (1000 mbs) en goedkope minder moderne is 100 mbs. In beide gevallen is dat ruimschoots voldoende. 1 camera in Full HD haalt doorgaans 4 mbs en een film via Netflix zal maximaal 8 zijn. Bewakingscamerasystemen gebruiken geen download maar streamen beelden online, ze hebben om beelden te volgen een goede upload nodig. Controleer of internet werkt en u kunt uploaden (zoals het versturen van een email). Controleer of alle kabels goed contact maken, als er groene lampjes bij de stekkertjes knipperen lijkt alles ok.

Het kan zijn dat de recorder op internet staat aangesloten maar dat er nog steeds geen app functioneert. In dat geval is het van belang te controleren of de internet instellingen ok zijn. Er zijn 2 zaken van belang de gateway moet overeen komen met de gateway van de router, en het IP adres moet van de recorder moet vrij beschikbaar zijn in de gateway range. Vrij vertaald, een router heeft een beveiliging, hij laat maar een beperkte hoeveelheid IP adressen naar buiten toe. Uw camerasysteem moet aansluiten bij deze range anders is deze niet te volgen. Een KPN Experia box heeft bijvoorbeeld 192.168.2.254 als gateway. Dan moet uw recorder dat nummer ook hebben staan bij de gateway net als de camera’s. Het IP adres moet ergens van 192.168.2.2 zijn tot en met 192.168.2.253.

Dit klinkt ingewikkeld, maar u kunt ook bij netwerk het vinkje DHCP aan zetten in de recorder onder het kopje netwerk of network, dan gaat alles vanzelf. Daarna drukt u op search, zoek of u herstart het systeem.

LET OP! Mocht het zo zijn dat u 2 routers in uw netwerk heeft (bijvoorbeeld om er 1 te gebruiken als wifi versterker) dan is de kans ook zeer groot dat de app van uw camerasysteem niet werkt. Er zijn dan 2 apparaten die het netwerk regelen en dat kan niet. U kunt dan de volgende zaken doen;

  • Zorg dat er 1 router in ‘bridge’ mode staat, dan hebben de routers geen last van elkaar,
  • Haal de nieuwe router er uit en wissel die om voor een wifi versterker/ repeater,
  • Zorg er voor dat uw recorder en de wifi van uw telefoon gekoppeld staan op de router waar het internet direct op binnen komt

De app deed het eerst wel maar doet nu niks

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de app van uw beveiligingscamerasysteem eerst wel werkte en daarna niet. Dan moet u kijken of de verbinding met de recorder nog ok is of dat de netwerk instellingen veranderd zijn doordat er een router veranderd is of er bij gekomen. Als de router is veranderd zet u het systeem onder netwerk op DHCP, als er een router bij is gekomen moet er een router op bridge modus worden ingesteld.

Wat ook nog wel eens voorkomt is dat de app het af en toe niet doet en daarna weer wel. Camerasystemen zijn doorgaans vrij intensief beveiligd. Er moet niet alleen contact zijn met het internet zowel door uw smartphone of tablet en uw beveiligingscamera systeem, ook moet de server van de fabriek als het ware vrij geven dat de beelden bekeken mogen worden. Het kan best wel eens gebeuren dat de server van die fabriek vol is en tijdelijk niet de benodigde capaciteit heeft. Bijvoorbeeld in vakantieperioden kan dat extra het geval zijn. Ook is het zo dat er wereldwijd steeds meer bewakingscamera’s bij komen, periodiek zal het zo zijn dat er wat te veel belasting is op de server van de fabriek en deze mettertijd wordt opgelost doordat de fabriek meer server capaciteit aan schaft.

Naast dit gegeven is er dat software van apps en telefoons non stop doorgaat. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat wanneer het besturingssysteem van de telefoon wordt aangepast dat de app dan niet meer werkt als voor heen of dat de app een update kijgt. Doorgaans zijn dit tijdelijke en periodieke problemen. Nu is het zo dat, om beelden terug te kijken op een nas of een recorder je met 1 vaste app zit waar je niet omheen kunt. IP beveiligingscamera’s kunt u vaak wel volgen op een andere app. Dit kan als deze camera’s het ONVIF protocol hebben, dan kunnen ze samen werken met vrijwel alle beveiligingscamera apps. U kunt dus overwegen tijdelijk om camera’s te volgen een andere app te gebruiken.

Ga daarvoor naar de App- of Play store en kijk welke apps recentelijk goede recensies ontvangen. U zult dan zien dat apps periodiek goed werken en periodiek minder, kies dan en download een app die momenteel goed is en voeg hierop de camera’s toe. Dat gaat in een notedop als volgt, zorg dat uw smartphone of tablet met wifi gekoppeld is aan dezelfde router als waarop de camera’s zijn aangesloten. Open de app. Zoek op waar de camera’s toegevoegd moeten worden en druk dan op search of zoek. Voeg ze toe en u kunt ze volgen. Let wel, dit is alleen mogelijk met IP camera’s.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.